W książce „Schizofrenia” Antoni Kępiński porusza nie tylko kwestie kliniczne i psychopatologiczne, lecz także szeroki, humanistyczny wymiar doświadczenia choroby. Jednym z najciekawszych fragmentów jest podrozdział poświęcony sztukom plastycznym tworzonym przez osoby ze schizofrenią. Kępiński opisuje tam charakterystyczne cechy tych prac, ich symbolikę, a także znaczenie dla zrozumienia wewnętrznego świata danej osoby. Sztuka staje się tu szczególnym „językiem”, często bardziej komunikatywnym niż klasyczny opis słowny czy analiza logiczna.
Kępiński zwraca uwagę, że w schizofrenii dochodzi do rozluźnienia związków z rzeczywistością, ale równocześnie — do intensyfikacji życia wewnętrznego. To właśnie sprawia, że wiele osób z taką diagnozą spontanicznie sięga po formy plastyczne, które pozwalają im wyrazić treści trudne lub niemożliwe do ujęcia w słowach.
Sztuka w schizofrenii pełni często funkcję:
W obserwacjach Kępińskiego i cytowanej przez niego psychopatologii sztuki zwraca uwagę kilka powtarzających się cech:
a) Fragmentaryzacja i geometryzacja
Prace często zawierają:
Odzwierciedla to typowe dla schizofrenii poczucie rozpadu i utraty jedności świata.
b) Silna symboliczność
W malarstwie pojawiają się obrazy:
Symbolika ta często ma charakter bardzo indywidualny — rozumiany w pełni tylko przez twórcę.
c) Dominacja konstruktów nad realizmem
Osoba ze schizofrenią w swojej sztuce często nie dąży do realistycznego odwzorowania rzeczywistości; świat ukazywany jest bardziej jako idea, konstrukcja myślowa, kosmos poddany zasadom, które istnieją tylko w jej wewnętrznym doświadczeniu.
d) Przesadne uporządkowanie lub przeciwnie – chaos
W zależności od tego, czy twórca próbuje:
3. Przykłady motywów pojawiających się w ilustracjach omawianych przez Kępińskiego
Kępiński zamieszcza w książce reprodukcje prac tworzonych przez osoby z diagnozą schizofrenii, a ich analiza służy mu do zilustrowania świata psychotycznego. Wśród najważniejszych motywów pojawiają się:
a) Postacie o nierzeczywistych proporcjach
Widać w nich rozpad jaźni i trudność w utrzymaniu integralności obrazu człowieka. Twarze bywają:
b) Wizje kosmiczne i metafizyczne
Kręgi, spirale, pola energetyczne, słońca i księżyce symbolizują często poczucie kontaktu z siłą nadprzyrodzoną lub wszechświatem. U osób w psychozie mogą to być obrazy „objawienia”, „misji”, „łączenia się z absolutem”.
c) Architektura nierealna i labiryntowa
W strukturach budynków czy ulic widać:
Przypomina to doświadczenie bycia „uwięzionym” w psychotycznym świecie lub zagubionym w labiryncie własnych myśli.
d) Intensywne barwy lub przeciwnie — monochromatyzm
Kępiński podkreśla, że kolor w tym nurcie malarstwa często służy do:
4. Sztuka jako okno do psychiki chorego
Kępiński widzi w twórczości plastycznej nie artystyczną ciekawostkę, lecz ważne narzędzie diagnostyczne i terapeutyczne. Obraz pozwala odkryć to, czego nie da się przekazać w rozmowie: lęki, urojenia, rozpacz, ale też niezwykłą zdolność tworzenia własnych światów.
Co ważne, Kępiński patrzy na tę sztukę z szacunkiem — nie jako na „patologię artystyczną”, ale na autentyczną wypowiedź człowieka, który w inny sposób doświadcza rzeczywistości. Podkreśla, że prace te bywają poruszające, głębokie i pełne wewnętrznego sensu.
5. Wnioski Kępińskiego
Z analizy sztuki plastycznej swoich pacjentów Kępiński wyprowadza kilka kluczowych wniosków:
Fundacja Artsider im. Cypriana Michalika
KRS: 0001134250
Konto do wpłat: PKO BP
26 1020 2892 0000 5102 0941 4758
artsider@artsider.pl
798 017 122
artsider@artsider.pl
Jesteśmy Fundacją Artsider. Wspieramy osoby zmagające się ze schizofrenią i po kryzysie psychicznym - promujemy ich talent artystyczny walcząc z wykluczeniem i stereotypami.
Sprzedajemy papierowe kubki dla kawiarni, ozdobione unikalnymi grafikami osób chorujących na schizofrenię i organizujemy wystawy dzieł